måndag 30 juli 2012

Framtidens bil är en tjänst

Bilen förändrade vårt sätt att leva, samtidigt så byggs det för många bilar. Kostnaderna gick ned för biltillverkning. Det gällde att få kunderna att byta bil oftare. Industrin började att sälja på features och design. Bilen blev alltmer av black box, där hårdvara och mjukvara är anpassade till varandra och det är för komplicerat för föraren att förstå det slutna systemet. Det går inte längre att mecka med bilen själv. Bilmekanikern har blivit alltmer av en datavetare för att kunna få bilen att fungera.

Daniel Albert berättar om hur koreanska budgetmärket Hyundai slog sig fram, och utvecklingen öppnar upp för mer konkurrens från Kina. Indiska Tata Nano säljer kanske inte i Europa för den klarar inte säkerhetskraven. På Asiens marknader lär Nano fungera. Det är också där tillväxten kommer att finnas, dels för att fler får råd att skaffa bil, dels för att särskilt Kina håller på att bygga en bilberoende infrastruktur.

Blir vi kvitt bensindriften? Är elbilen ett alternativ? De tekniska framstegen är imponerande, men prislappen är fortfarande hög. Problemet med räckvidden kvarstår, batteriet är dyrt och inte tillräckligt effektivt ännu. Visst är de flesta resorna korta, men det går rätt lätt att komma upp i 100 mil om dagen. Om batteriet dessutom ska räcka för klimatsystemet i bilen, nattkörning och tunga laster så krävs än mer energi. Elbilarna möter stark konkurrens även från kollektivtrafiken i stadskörning, så det är långfärdsåkningen som är nyckeln. Då kommer det behövas standardiserad infrastruktur längs med vägarna för batteribyten.

Eldas det med gas och kol för att få ström i batteriet så skjuts utsläppen av koldioxid bara längre upp i kedjan, till kraftverket. Så länge som vi inte har löst de tekniska frågeställningarna, kommer inte vare sig bidrag eller politiska påtryckningar att ha en avgörande skillnad. Då förblir elbilen en nischmarknad.

Anders Sandberg har intressanta tankar om robotiseringen av trafiken. Smarta bilar och intelligenta IT-baserade trafiksystem kan vara ett sätt för industrin att byta fokus. Bilar som anpassar sig till förarens personlighet, som färdas efter samma principer som fiskstim, som har ett kollektivt medvetande och förhandlar med trafiksystem för att slippa köer och få grönt ljus. Det påminner om den forskning som Google eller professor Alberto Broggi vid universitet i Parma gör på autonoma bilar. Broggis bilar åkte nyligen från Italien till Kina på egen hand.

När bilen blir smartare och mer självständig, blir bilen mer av en tjänst. Konsumenterna efterfrågar alltmer en funktion av transport, snarare än en vara. Informationstekniken borde kunna användas för mer exakt anpassning av kollektivtrafik och timhyra av automatiserade fordon.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Intressant

Oansenlig statuskonsumtion

Millennieskiftet var varumärkets storhetstid. Stora företagsloggor signalerade att bäraren av ett plagg hade vissa värderingar och även ...