söndag 13 november 2022

Är Metaverse Facebooks fall?

Mark Zuckerberg satsar hårt på den virtuella världen Metaverse, till nackdel för Facebook, WhatsApp och Instagram. Facebook har inte varit i ropet på säkert 5-6 år, men tills nyligen drog det in imponerande intäkter genom annonser och appens spårning: om du hade Facebook-appen installerad kunde den se delar av vad du gjorde när du befann dig utanför appen. Det gav viktig information för att kunna rikta annonserna. Sedan introducerade Apple alternativet att stänga av apparnas spårning på deras smartphone. Mer än 97 procent av användarna valde bort annonsspårning och Facebooks intäkter sjönk ordentligt. 

Instagram har problem med TikTok och BeReal, och det är svårt för Meta att bara ta efter den funktion som användarna gillar hos konkurrenterna. Främst därför att funktionen ifråga är att inte vara Instagrams regisserade upplevelse! Det går inte heller att köpa upp konkurrenterna, då konkurrensmyndigheterna reagerar mycket kraftigare på det idag. WhatsApp har Zuckerberg inte lyckats att monetarisera. Det ser hårt ut framöver för Meta om de inte kan möta upp med nya affärer.

Om 10 miljarder dollar årligen ska satsas på en VR-värld som får Second Life att verka modern, så förstår man varför Metas aktie har sjunkit så mycket. Det kommer inte heller att finnas kraft att lösa problemen för Metas plattformar. Hotet på längre sikt är att Metaverse kan möta det decentraliserade Web 3.0.

Att minska sårbarheten för desinformation

Desinformation är ett växande hot i dagens digitala värld. Avsiktliga såväl som oavsiktliga felaktiga uppgifter kan påverka allt från politi...