tisdag 13 mars 2012

Den själviska smartphonen

Svenska Dagbladet tar upp en studie om att smartphones skulle göra användarna mer själviska. Stressforskaren Torbjörn Åkerstedt vid Stockholm universitet tar upp att studien ”verkar välgjord” och borde följas upp.

Spännande, så jag började att leta efter studien, men har hittills inte kunnat finna den. Rosellina Ferraro och den här studien nämns i rätt många artiklar i slutet av februari av amerikanska medier, bl.a. Time magazine.

Fast studien kunde jag inte hitta. Någonstans måste väl publikationen finnas även på nätet? Har jag missat något? Robert T. Gonzalez på io9 förklarar att det rör sig om en arbetsrapport, ett working paper (se definition hos Sahlgrenska). Det har inte publicerats ännu och testats med peer-review. Resultatet kanske stämmer, det vet vi ju ännu inte, men är väldigt tidigt att ge arbetsrapporten så stor uppmärksamhet i media.

Kolla själv i arbetsrapporten, som verkar tala om mobiltelefoner i allmänhet än bara smartphones. Gonzalez ställer frågor som jag också hoppas få svar på: vad avses t.ex. med en ”kort tids användning”, vilken sorts mobiltelefonanvändning beskriver forskarna? Personligen är jag sedan tidigare något skeptisk till den här sortens studier.


Inga kommentarer:

The challenge between natural and artifical?

We have no right to be afraid of the future! That was the message from Corriere della Sera’s former editor Ferruccio de Bortoli, thought-pro...