lördag 5 mars 2016

Panik-cykeln och rädslan för teknik


Gartner har en kurva som de kallar för hype-cykeln för nya teknologier som beskriver hur ny teknik först beskrivs som revolutionär och omvälvande för att sedan prövas mot verkligheten och då förkastas som orealistisk. Sedan börjar fler användare komma på att nedvärderingen av tekniken gick för långt och börjar använda tekniken, vilket ger den ett brett genomslag.

Det finns en motsvarighet till rädslan kring en ny teknik: panik-cykeln. Det är viktigt att lära sig den för att inte överdriva risker och ge allt för stor betydelse till besinningslös rädsla. Det finns många exempel. På 1880-talet kom bärbara kameror från Kodak och tidningarna drev en panik att kvinnor en déshabillé skulle bli omedvetet fotograferade. Fåret Dolly utlöste en panik följda av storstilade deklarationer av rätten till sitt genom som vi fortfarande måste dras med. Nu börjar vi skönja de första faserna av vad som kan vara en panik om persondata och Artificiell Intelligens.

The Privacy Panic Cycle: A Guide to Public Fears About New Technologies av Daniel Castro och Alan McQuinn tar upp frågorna om panik-cykeln på ett tankeväckande sätt. Författarna pekar på problemet att välkända företagsnamn eller statliga institutioner som ofta syns hos allmänheten får ta det mesta av kritiken. Okända aktörer kommer undan med mer.

Castro och McQuinn manar oss att förstå panik-cykeln. Hypotetiska, spekulativa och obekräftade hot kan mötas tidigt så att samhället slipper paniker som man från början ser handlar om problem som går att lösa. Tekniken är inte så stark som den utmålas i panik-kurvans början och mötet med praktiken tar bort användningar som är möjliga men oönskade.

Ett bra exempel är paniken runt RFID i mitten av 00-talet som sedan inte blev till så mycket. Redan efter något år tonade stora företag som Wal-mart ned sin satsning. Kostnaderna för radiotaggarna var för höga och vare sig affärspartners eller kunder tyckte sig inte uppfatta fördelar för egen del.

Ett problem är att panik är billigt att anstifta och kostnaderna drabbar inte dem som hetsar. Dessa Merchants of Doom har snarare mycket att tjäna på rädsla.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Intressant

Google Gemini - the innovator's dilemma?

Det var många som reagerade på Googles AI Gemini. I sitt försök att korrigera tidigare bias i sökmotorn har Google fått kritik för att ha gå...