söndag 5 mars 2023

AI skapar en ny marknad för söktjänster?

It is time for eternal September again!

Googlesökningar som slutar med “site:reddit.com” ökar. Varför? Därför att sökresultaten från Google inte är tillräckligt bra för många användare. 

De första träffarna som inte är annonser är sökordsoptimerade webbplatser fyllda med affiliate-länkar. Det brukade finnas memes om sidan två på ett Googlesök. Skämtet var att ingen ju klickar sig dit. Fast idag börjar fler att titta på tredje eller fjärde sidan på ett Googlesök, det är för mycket reklam, sökordsoptimerat och AI-genererat innehåll på de första. 

Ett annat problem är Googles egen AI, som försöker vara lite väl smart och fundera ut vad du "egentligen" menade med din sökning. Google går från att visa vad användaren frågade om till att visa vad Google vill att du ska se. På Reddit upplever många att de får en djupare och mer förklarande träff, inte minst då den håller sig till sökningens ämne.

Google gick bokstavligen från mammas garage till 90% av sökmarknaden! Varför? Rätt produkt vid rätt tidpunkt, det sena 90-talets webb var en röra som många sökmotorer försökte bringa ordning i. Modellen handlade inte om att bringa ordning i internets information, utan att hitta relevant information. Resultatet blev det marknadsdominanta företag som fascinerade och skrämde så många på 00-talet. 

Det är inte så konstigt att ett företag som funnits sedan 1998 har samlat på sig en del overhead genom åren. Google är känt för att vara lite för innovativt, där nya produkter lanseras utan att riktigt få stöd, och hamna på kyrkogården. Google hade råd med det. 

Det var en mycket snävare grupp människor som använde webben i slutet av 90-talet och webben var öppnare. Webb 2.0 handlade om att få fler användare att stanna på plattformen. Fast Googles plattform är fortfarande bara länkar på en sida, medan allt mer innehåll är bild och film. Det gör att Google inte matchar hur webben fungerar. Samtidigt får Google ett problem med affärsmodellen: är söket för dåligt lämnar användare, men är söket för bra så klickar ju färre på annonserna.

Google är fortfarande det dominanta företaget på sökmarknaden, men mer än om “early adopters” borde vi kanske tala om “early quitters”. De populära och välutbildade personer som är förebilder i sina sociala umgängeskretsar. När de lämnar en tjänst, ett mode eller annan företeelse visar de att den snart kommer att misslyckas. En del rör sig ut på Discord eller ut på det osynliga nätet. TikTok blir ett alternativ till Google, som i sin tur försöker att lansera ett multisök som motdrag.

Sökkrigets frontlinje går genom AI. Googles sena svar på ChatGPT har gett Microsoft en sällsynt chans att göra anspråk på en teknisk fördel när sökmarknaden står inför sin största förändring på flera år. För konsumenterna är det den bästa utvecklingen.

The challenge between natural and artifical?

We have no right to be afraid of the future! That was the message from Corriere della Sera’s former editor Ferruccio de Bortoli, thought-pro...