lördag 15 april 2023

Självkörande bilar och generativ AI


Elon Musk undertecknade uppropet för att pausa utvecklingen av AI, men han är samtidigt en av de större utvecklarna av AI. Vad kan vi lära oss om AI-utveckling från Elon Musks egna projekt? 

Tesla plågas idag av återkallade bilar. I mitten av 10-talet var Musks Tesla ett av de företag som ledde utvecklingen av självkörande bilar. Jag skrev själv om Drive Me-projektet i Göteborg och om autonoma fordon. 


Fordonets förmåga beskrivs i en skala av autonomi, mellan nivåerna 0 och 5 i självständighet. Idag återkallas Teslas bilar av myndigheterna i USA med en autonomi som motsvarar nivå 2. Det är långt från nivå 5, som ofta spåddes skulle dominera trafiken nu i början av 20-talet. Idag verkar bedömare säga att nivå 3-5 når upp till 10-15% av marknaden på 30-talet.

Det kan också vara en alltför optimistisk prognos, inte minst tidsmässigt. Självkörande fordon är beroende av att kunna läsa av signaler, vägmärken och andra anvisningar för trafiken. Det fanns redan under hypen tecken på att bilarna behöver en omfattande digital infrastruktur.

Utvecklingen har inte stoppats, men det finns frågor om autonoma fordon högre än nivå 3 kommer att bli värda jobbet. Kommer sensorerna att bli tillräckligt mycket bättre? Hur väl utvecklas XAI? Vad händer när frågeställningarna går från spårvagnsproblemet till att handla om trafikfilosofi, stadsplanering och kostnadskalkyler? Kan flera olika svar komma fram och konkurrera?

Det här är utmanande. Det är inte minst därför att tillämpningar av “AI-teknik” i en vid mening redan finns. Förutom ett tekniskt genombrott så kommer troligen generativ AI, med stora språkmodeller som Chat GPT, att behöva fler steg av innovationer inom samhälle, ekonomi och kultur för att kunna nå de nivåer som är uttänkta. Flaskhalsen kan även här bli affärsomställning, personalomställning och brist på innovationer längre ned i kedjan. 

Amaras lag gör sig troligen gällande på sikt. Det gjorde den inte inom biotekniken, kärnkraften, nanotekniken eller eHälsan. Risken finns att vi inte ens skyddar oss mot riskerna från tekniken ifråga eller från de faror som tekniken skulle lösa.

Elon Musk kommer förmodligen inte att ge sina AI-utvecklare på Tesla sex månaders betald ledighet för att pausa utvecklingen. Troligen kommer vi få större framgångar med principer som tillåter anpassningsförmåga i innovationssystemen.

Enshittification and the Platform Economy: A Critical Analysis

In the modern economy, the concept of “enshittification” has gained traction as a means to understand the evolving dynamics of the platform ...