Den
viktigaste vetenskapskommunikationen sker i skolorna. Där läggs
grunden för hur elever, ofta även under sitt vuxna liv, kommer att
uppfatta naturvetenskaperna.
Klotet
i Sverige Radio P1 sände ett reportage om klimatskeptisk undervisning i USA:s skolor. Delstaten Tennessee
tillåter
och uppmuntrar lärare att undervisa den ”andra sidan” av
klimatförändringen – alltså att den konstaterade globala
uppvärmningen inte skulle bero på mänskliga utsläpp av koldioxid
utan av naturliga svängningar i klimatet
Claes
Andreasson på Klotet länkar vid artikeln till lagtexten. Lagen
verkar ge intryck att förbjuda politiker och administratörer i
delstatens skolor från att hindra lärare som pekar ut att allt inte
är säkert i vetenskapliga sammanhang. Det låter inte som
politikerna uppmuntrar någon sida de vetenskapliga debatterna. En
del låter bra, att lärare ska ge eleverna det bästa sättet att
”objektiv värdera” bevisen.
Det
är en på sina håll hård debatt i USA, där TIME:s krönikör har en poäng: politikerna går in för mycket i detaljerna om hur skolorna
ska skötas med den här lagen. Det är ett problem, även om det
inte går att utläsa någon Tennessee Monkey Bill ur lagen (efter
the Scopes Monkey Trial).
Kan
det ligga ytterligare politiska syften bakom med att påverka hur
undervisningen i naturvetenskap går till i Tennessees skolor?
Kanske, en del andra lagförslag som stannat vid just förslag har
gått i en konservativ riktning t.ex. runt om att diskutera homosexualitet i klassrummet.
Det
är konstigt att kunskap ställs upp som två sidor i
vetenskapen. Vetenskapen ger en högst tillfällig syn efter sin
forskning. Ett av de stora problemen i skolan är att för att lära
sig grunderna i naturvetenskap och matematik så har en
auktoritetsdriven syn på vetenskap ofta förts fram som
undervisning.
Vetenskapens tillfälliga natur inom vetenskapsteorin, en metasyn, är svår att förstå. Handlade inte naturvetenskap om rätt och fel? Många naturkunskapslärare i skolan har nog svårt med det synsättet själva eller saknar utbildningen för att undervisa om det på ett bra sätt.
Vetenskapens tillfälliga natur inom vetenskapsteorin, en metasyn, är svår att förstå. Handlade inte naturvetenskap om rätt och fel? Många naturkunskapslärare i skolan har nog svårt med det synsättet själva eller saknar utbildningen för att undervisa om det på ett bra sätt.
Det
är inte ovanligt att statsmakterna ingriper i klassrummet. I Sverige
är vi vana vid att politiken går rätt långt in i klassrummet.
Skolorna, de kommunala såväl friskolorna, måste följa lagar samt läroplanen och
vad den säger ska läras ut och hur.
Fast
idag är inte den metadiskussionen och faktakollen så svår att
göra. Datorer och internet ger eleverna tillgång till andra åsikter snabbare
och enklare än tidigare och då går det att undersöka vad läraren säger.
Den
förstärkta växthuseffekten som står bakom klimatförändringarna
har inte heller några slutgiltiga bevis. Den är den bästa
förklaringen hittills på mönstret av stigande temperaturer under
de senaste hundra åren. Förklaringen understöds av indicier från fältet och
resultaten av körningar på datamodeller av klimatet som tar hänsyn
till tidigare förändringar. Det är den graden av visshet all
vetenskap arbetar med. Frågan är istället hur länge det kommer
att dröja innan problematiska klimatförändringar sker, och hur
allvarliga skador de kan åstadkomma. Här är forskningen osäker
och beslutet att skydda sig mot problem beror på
sannolikhetsberäkningar. Exempelvis, om det finns en låg risk för
att vissa mycket allvarliga katastrofer inträffar ska vi då gardera
oss och handla mot den risken? I sådana fall hur?
Ovanstående
är inte så svårt för en högstadieelev att själv ta fram.
Vetenskap är inte en samling fakta att acceptera och plugga in. Det
kritiska tänkandet är grunden, inte kunskaperna i sig. Skolans
uppgift ligger nära det som författaren Pär Rådström sade "vi
skall inte ge barn någonting att tro på, utan en solid grund till
tvivel".
Läs även andra bloggares åsikter om klimat, tennessee, usa, forskning, skolan, barn, klimatforskning, politik, media