söndag 19 april 2015

Bryta Brysselbubblan för media


Ett skäl till att många myter upprätthålls, till att regeringar kan spela med dolda kort och till att Vladimir Putins trollfabriker varit så framgångsrika är att medias rapportering om EU varit så svag. Vi talar ju fortfarande om "Bryssel" som det skulle vara någon överordnad nivå.

EU-journalistik kan inte skildras som utrikesjournalistik, genom dramatiska händelser, utan snarare på det sätt som man tar tag i vardagslunken. EU-journalistik är inte heller riktigt politisk journalistik, och i synnerhet inte politikerjournalistik. Det är därför som den allt vanligare opinionsjournalistiken inte kan ge sammanhang till läsaren då de vet mindre än om politiken nationellt. Där behövs istället att journalistiken förser läsaren med ett politiskt minne och introducerar frågor till läsaren till att börja med, för många av utvecklingarna inom EU går det annars inte att koppla läsaren till känslomässigt.

Så vad kan göras? Några gamla tips från Cafe Babel kan hjälpa. Först och främst att samarbeta över nationsgränserna, det gör en stor skillnad för läsaren att det finns med ett annat perspektiv i berättelsen. Samarbetet är viktigt även här med att följa politiken ut ur "Brysselbubblan" och till några av de viktigaste stegen, EU-politiken på medlemsstatsnivå där läsaren kan koppla den till vardagen. En klassiker är att jämföra samma företeelse, som tillämpningen av ett EU-direktiv, skiljer sig mellan länderna. Ett annat tänkvärt exempel är Correctiv.

Det är också viktigt att ha en grundläggande förklarande journalistik. En idé skulle vara att ha en krönika som tar upp en företeelse i EU i veckan: kommissionen, ECJ, ENISA, subsidiaritet, arbetet i parlamentet så att artikeln inte behöver vara rykande aktuell. Wikipedia och EUs egen kommunikation är ofta inte tillräckligt bra skriven eller på rätt nivå. Det inte minst därför att beslut tar så lång tid att genomföra. Där behövs tidslinjer och presentationer av aktörerna. Vilka vill ha något genomfört? Vilka är emot? Vilka har inte bestämt sig?

I dag görs den presentationen i för allmänna termer, på nationsnivån "Tyskland är emot direktivet". Här är ett utmärkt tillfälle att dra nytta av att samla "Big Content" med även innehåll från de sociala medierna. Thumbs of Europe är ett enkelt första försök och överhuvudtaget är datajournalistiken mycket viktig för att kunna illustrera komplexa händelseförlopp.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Intressant