Det går inte bra för mikrobloggen Twitter. Det sociala mediet lyckades inte att ökat sitt antal användare i USA under förra året. En bedömare tror till och med att antalet användare minskade lite.
Nu har ju olyckskorpar kraxat om sociala medier förut och nätverkseffekterna har fortsatt ändå med fler och fler nya användare. Fast Twitter har i sådana fall alltid varit det av de stora sociala medierna som haft problem längst och nu kanske nätverkseffekterna börjar att dra åt det negativa hållet. Det behöver inte vara ett stort ras men en fortsatt otillräcklig tillväxt, på samma sätt som för MySpace än gång i tiden.
Är det som Umair Haque skriver, att näthatet får användare att lämna? Det kan vara mer problematiskt än så. Debatter och även konflikter kan vara välgörande, vetenskap handlar till exempel om ständigt debatterande.
Det kan snarare vara att de allra flesta som mikrobloggar på Twitter blir besvikna. Trots all debatt så kommer få över ett hundratal followers. Fler viktiga användare med tusentals followers tröttnar på att sålla i ett flöde som allt mer domineras av anonyma äggkonton och andra troll samt botar som tweetar reklam. På Facebook försöker användaren att adda och adda men det blir inte fler vettiga personer i flödet.
Läget är mest akut för Twitter, men problemet finns också för andra sociala medier. Idag bygger de på att adda fler och fler kontakter, men det är inte meningsfulla kontakter. Det kanske skulle behövas mer specialiserade sociala medier? Kanske metamedier, där en användares kontakter från andra medier sorteras?
Läs även andra bloggares åsikter om twitter, facebook, media, sociala medier, bloggar, teknik, sociologi, status, samhälle
Intressant
Nu har ju olyckskorpar kraxat om sociala medier förut och nätverkseffekterna har fortsatt ändå med fler och fler nya användare. Fast Twitter har i sådana fall alltid varit det av de stora sociala medierna som haft problem längst och nu kanske nätverkseffekterna börjar att dra åt det negativa hållet. Det behöver inte vara ett stort ras men en fortsatt otillräcklig tillväxt, på samma sätt som för MySpace än gång i tiden.
Är det som Umair Haque skriver, att näthatet får användare att lämna? Det kan vara mer problematiskt än så. Debatter och även konflikter kan vara välgörande, vetenskap handlar till exempel om ständigt debatterande.
Det kan snarare vara att de allra flesta som mikrobloggar på Twitter blir besvikna. Trots all debatt så kommer få över ett hundratal followers. Fler viktiga användare med tusentals followers tröttnar på att sålla i ett flöde som allt mer domineras av anonyma äggkonton och andra troll samt botar som tweetar reklam. På Facebook försöker användaren att adda och adda men det blir inte fler vettiga personer i flödet.
Läget är mest akut för Twitter, men problemet finns också för andra sociala medier. Idag bygger de på att adda fler och fler kontakter, men det är inte meningsfulla kontakter. Det kanske skulle behövas mer specialiserade sociala medier? Kanske metamedier, där en användares kontakter från andra medier sorteras?
Läs även andra bloggares åsikter om twitter, facebook, media, sociala medier, bloggar, teknik, sociologi, status, samhälle
Intressant