onsdag 31 augusti 2016

Delningsekonomin är körd?

Hey! It's your Uber driver here. Am outside.

Uber, delningsekonomin flaggskepp, gör en mycket stor förlust. En expert i Veckans Affärer påpekar att få andra företag än Uber skulle kunna göra sådana förluster och fortfarande vara aktivt. Är delningsekonomin körd?

Många skulle reagera på att likställa Uber med "delningsekonomin", och det finns ett bra argument för att det egentligen är flera olika företeelser vi ser.

En del säger att Ubers förluster beror på att företaget subventionerar sina priser för att vinna ett lokalt monopol, fast den strategin verkar inte ha lyckats. Trösklarna att ta sig in på marknaden är låga, för ett flertal olika affärsmodeller, om det inte är fråga om att svåra licenser och regleringar instiftas.

Det är kanske mer att Ubers affärsmodell påminner om taxis, som AirBnBs påminner om att hyra ett hotellrum. Skillnaden är att det är något enklare, för allt finns på en plats och att det är billigare. Lyft, en av Ubers hårdaste konkurrenter brukade ha en mycket mer lokalpräglad image, med fistbumps och rosa mustascher i plysch på bilarna. I dag konkurrerar Lyft på priset.

Sedan början av 10-talet och särskilt efter 2014, då delningsekonomin var uppe på hypetoppen, så har det visat sig att det som inte har kunnat skala är just de delar av delningsekonomin som var "delningsekonomi"; mer av att hyra eller sälja snarare än att låna eller swoppa något. Användargränssnittet, UX, är ofta för dåligt i den mer "delningsekonomiska" delen av delningsekonomin. Det är som Open Source mjukvara (eller hur den brukade vara), bra teknisk produkt men svårt att använda.

En viktig drivkraft är att arbetskraft i dag kostar mycket, av olika skäl, och att många yrken inte har en så hög produktivitet vilket gör det svårt att anställa.

Det betyder inte att delningsekonomins sajter och tjänster inte finns, eller att de gör ett dåligt jobb. Det är bara att utvecklingen har gått ifrån mycket av det som ursprungligen kallades för delningsekonomin till att bli en tillgångsekonomi... fast för att förstå den krävs en annan debatt än den som funnits runt delningsekonomin.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Intressant

The road leaving Mont Pelerin is the road leading to renewal

Read the article  The road leaving Mont Pelerin is the road leading to renewal on Medium on the future of free market and liberal ideas. ...