Tala med läskburkar? Konversera med kaffekoppar? Givande samtal med varorna på snabbköpet?
Det kan bli verklighet med Stickybits! Stickybits är en app till iPhone, som äntligen gör det möjligt att använda streckkoder på etiketter för att lagra information. Med appen så skannar du streckkoder och kan börja lägga tilli informationsfiler till dem, som bilder, videofilmer, text, musikfiler - all sorts information. Sedan kan en annan användare av Stickybits läsa av vad som finns inlagt i koden. Du kan lägga ett meddelande i en speciell steckkod som finns på, säg burkar med Sprite.
The internet of things, där ting kommunicerar, är möjlig med Stickybits. För RFID behövs en specialiserad mikroelektronisk sändare och mottagare, för Stickybits behövs bara en streckkod vilket är vanligare.
Det är en intressant utveckling, plötsligt kan varumärket på en vara fyllas med innehåll av användarna. Vilka företag kommer att klara av den balansgången med att släppa in användarna i en konversation? Stickybits kan också användas för att märka platser med information. Titta under tallriken på restaurangen, kanske har en annan kund lämnat en Stickybit-lapp med en recension?
Företaget Stickybits startade 2009, men lades ned under 2011. Skälet var att det inte fick tillräcklig spridning bland användarna, och grundarna gick vidare till nästa affärsidé. Varför spreds inte användningen? En gissning är att det ännu inte finns tillräckligt många som vill aktivt använda the internet of things i sin omgivning. Användningen av smarta ting har än så länge varit passiv. En annan gissning är att systemet kan ha varit för beroende av sin koppling till stora varumärken. Det gjorde Stickybits för slutet för alla riktiga hackers, som fortsatte bygga eget.
Tekniken bakom Stickybits finns kvar, det gäller att hitta en fungerade tillämpning. Vi har knappt ens börjat datarevolutionen, frågan är hur fria digitala klisterlappar kommer att tillåtas vara? Kommer företag att reagera på vad kunderna gör med deras streckkoder?
Läs även andra bloggares åsikter om teknik, rfid, internet, kommunikation, affärsidé, varumärke, historia, start up
Intressant
Det kan bli verklighet med Stickybits! Stickybits är en app till iPhone, som äntligen gör det möjligt att använda streckkoder på etiketter för att lagra information. Med appen så skannar du streckkoder och kan börja lägga tilli informationsfiler till dem, som bilder, videofilmer, text, musikfiler - all sorts information. Sedan kan en annan användare av Stickybits läsa av vad som finns inlagt i koden. Du kan lägga ett meddelande i en speciell steckkod som finns på, säg burkar med Sprite.
The internet of things, där ting kommunicerar, är möjlig med Stickybits. För RFID behövs en specialiserad mikroelektronisk sändare och mottagare, för Stickybits behövs bara en streckkod vilket är vanligare.
Det är en intressant utveckling, plötsligt kan varumärket på en vara fyllas med innehåll av användarna. Vilka företag kommer att klara av den balansgången med att släppa in användarna i en konversation? Stickybits kan också användas för att märka platser med information. Titta under tallriken på restaurangen, kanske har en annan kund lämnat en Stickybit-lapp med en recension?
Företaget Stickybits startade 2009, men lades ned under 2011. Skälet var att det inte fick tillräcklig spridning bland användarna, och grundarna gick vidare till nästa affärsidé. Varför spreds inte användningen? En gissning är att det ännu inte finns tillräckligt många som vill aktivt använda the internet of things i sin omgivning. Användningen av smarta ting har än så länge varit passiv. En annan gissning är att systemet kan ha varit för beroende av sin koppling till stora varumärken. Det gjorde Stickybits för slutet för alla riktiga hackers, som fortsatte bygga eget.
Tekniken bakom Stickybits finns kvar, det gäller att hitta en fungerade tillämpning. Vi har knappt ens börjat datarevolutionen, frågan är hur fria digitala klisterlappar kommer att tillåtas vara? Kommer företag att reagera på vad kunderna gör med deras streckkoder?
Läs även andra bloggares åsikter om teknik, rfid, internet, kommunikation, affärsidé, varumärke, historia, start up
Intressant