Det piper, tutar och blinkar i vår omgivning. Många tekniska föremål är nu specialbyggda för att påkalla vår uppmärksamhet. Det händer så mycket mer i vår omgivning. Har vi fått en allt kortare uppmärksamhet? Översköljs våra hjärnor av information?
Det känns ibland så, men böcker är fortfarande tjocka och filmers speltid har blivit längre. Om något har handlingen blivit mer komplex. Jämför ett avsnitt av någon tevedeckare som Kojak eller Hawaii Five-0 från 70-talet med dagens serier.
Utvecklingen påverkas av kostnadsläget, men också av publikens förväntningar. Vår uppmärksamhet är lika lång, men vi vill att mer ska hända under samma tidsrymd, för det finns så mycket annat. Erkänn, kära läsare, hur många av er läser inte den här bloggposten samtidigt som ni har fönster med en cool YouTube-video uppe i ett annat, eller småskriver på ett PM och får precis ett SMS från en kompis?
Vi hänger upp mycket av vår förståelse på igenkänning av symboler och referenser, därför är förståelsen enklare även av komplexa material. Våra hjärnors biologiska funktionssätt är fortfarande begränsat, men vårt kultur tillmäter ännu hög status till verksamheter som kräver koncentration och hög abstraktion. Några läsare kände sig nog lite skamsna när jag skrev om att deras uppmärksamhet vandrade. Men det finns inte någon fast mängd uppmärksamhet.
Hastigheten behövs för att vi ska kunna ”snabbspola” material och avgöra om vi ska ägna oss åt dem. En del saker verkar vara viktiga vid första anblicken, men är det inte. Saker som gjorts för en annan uppmärksamhetsekonomi kan först verka oviktiga. Därför är filter och söktekniker så viktiga innovationer, det är teknik som bygger vidare på vår biologi.
Läs även andra bloggares åsikter om filter, innovation, hjärnan, neurologi, vetenskap, media, forskning, kojak, tv, internet, youtube, samhälle, design
Intressant
Det känns ibland så, men böcker är fortfarande tjocka och filmers speltid har blivit längre. Om något har handlingen blivit mer komplex. Jämför ett avsnitt av någon tevedeckare som Kojak eller Hawaii Five-0 från 70-talet med dagens serier.
Utvecklingen påverkas av kostnadsläget, men också av publikens förväntningar. Vår uppmärksamhet är lika lång, men vi vill att mer ska hända under samma tidsrymd, för det finns så mycket annat. Erkänn, kära läsare, hur många av er läser inte den här bloggposten samtidigt som ni har fönster med en cool YouTube-video uppe i ett annat, eller småskriver på ett PM och får precis ett SMS från en kompis?
Vi hänger upp mycket av vår förståelse på igenkänning av symboler och referenser, därför är förståelsen enklare även av komplexa material. Våra hjärnors biologiska funktionssätt är fortfarande begränsat, men vårt kultur tillmäter ännu hög status till verksamheter som kräver koncentration och hög abstraktion. Några läsare kände sig nog lite skamsna när jag skrev om att deras uppmärksamhet vandrade. Men det finns inte någon fast mängd uppmärksamhet.
Hastigheten behövs för att vi ska kunna ”snabbspola” material och avgöra om vi ska ägna oss åt dem. En del saker verkar vara viktiga vid första anblicken, men är det inte. Saker som gjorts för en annan uppmärksamhetsekonomi kan först verka oviktiga. Därför är filter och söktekniker så viktiga innovationer, det är teknik som bygger vidare på vår biologi.
Läs även andra bloggares åsikter om filter, innovation, hjärnan, neurologi, vetenskap, media, forskning, kojak, tv, internet, youtube, samhälle, design
Intressant