söndag 28 mars 2010

Internet i stället för TV

Jag skriver artikeln Internet i stället för TV- Vision eller verklighet i Inrikes, Sveriges största magasin för affärsresenärer i mars 2009 (sidorna 37-38).

TV-tittarna har aldrig varit fler, de byter bara från en bildskärm till en annan. Inrikes hänger med i utvecklingen.

Fjärran är tiden då hela familjen bänkade sig framför Hylands hörna med TV-kannan på soffbordet, och alla på jobbet kunde tala om vad som hänt på Dallas kvällen innan. TV via bredband är årets vinnare och nischkanalerna var lika starka som under rekordåret 2007. Trenden är att allt färre tittar på TV, samtidigt tittar de som ser på TV allt mer. De otaliga satellit och digitala kanalerna räcker inte längre, nu vill vi pussla ihop TV-kvällen själva.

I USA har TiVo fått många entusiastiska användare. TiVo spelar in program direkt på en hårddisk för att titta på senare, precis som videon. Det stora TV-bolagen är tveksamma till TiVo då de är rädda för att tittarna snabbspolar förbi reklamen och sprider materialet illegalt med DVD-brännare.

Boxer har lanserat tjänsten TV-Navigator som påminner om TiVo. Det är svårt för en operatör i ett litet land som Sverige att skapa ett system som alla box- och TV-tillverkare stödjer. Den europeiska standarden föjs inte av alla operatörer, de skapar egna konkurrerande system. Då är det är svårt för konsumenten att veta vilken box som fungerar. Därför har Video On Demand (VOD)- att kunna beställa program via kabel-tv-nätet, internet eller mobiltelefonen- tagit fart. Programkatalogerna blir tjockare varje dag, och The European Audiovisual Observatory räknade med inte mindre än 250 VOD-tjänster i Europa i slutet av 2007.

I åldrarna mellan 15-24 och 25-39 år minskade TV-tittandet med i snitt 4-5 minuter jämfört med 2007. 30 procent av ungdomarna i åldern 8 till 14 använder datorn också för att titta på TV. De ägnar sig åt chattar, sociala nätverk, bloggar eller mobiltelefonen. Istället för att titta på TV-kanalen MTV surfar de på YouTube och plockar fram musikvideor. Webbplatser för streaming- där man tittar på filmerna utan att ladda ner dem- har blivit stora. YouTube, Dailymotion och liknande siter tar upp mer än en tredjedel av den bandbredden på internet. På ett år har traditionella kanaler förlorat 10 procent av sin publik i åldersgruppen 15 till 34 år.

TV-bolagen har reagerat blandat på utvecklingen. De försöker utöka sitt material på nätet, samtidigt som de markerat mot tjänster för uppladdning av video. Sveriges Television var i upphovsrättstvist med videosajten Bubblare och franska TF1 begärde 100 miljoner euro i ersättning från YouTube och Dailymotion. Skivbolaget Warner Music var missnöjt med sitt avtal med YouTube vilket innebar att Warners hundratusentals musikvideor togs bort från sajten i slutet av december förra året.

Är videositerna början till framtidens TV? Det tror Janus Friis och Niklas Zennström, som utvecklade tjänsterna Skype och Kazaa. De ligger bakom Joost, en programvara som använder ett nätverk av datorer. SVT Play erbjuder till exempel en del av SVT:s program på Joost. När tittaren väljer ett visst TV-program, så skickar Joost en fråga till nätverket om en dator har programmet. Om programmet finns visas det i tittarens dator, annars går frågan vidare till en central server som visar videon med ett reklaminslag. Videon blir sedan tillgänglig för nätverket. Gränssnittet ger tittaren möjligheten att skapa spellistor, rösta och kommentera på programmen. Annonsörer följer vad tittaren gör på siten och skapar specialanpassad reklam efter vilka program tittaren sett.

Tiden då reklamen skulle nå så breda grupper som möjligt är förbi. I framtiden gäller det att hitta precis rätt tittare som kan vara intresserad av produkten för att kunna minska kostnaderna och öka effektiviteten i reklamen.

Joost spåddes bli en stor framgång vid lanseringen i maj 2007. Publiken blev inte lika stor som förväntat, och därför håller Joost på att avveckla nätverket och bli en vanlig videosajt. I USA har Joost fått konkurrens av en liknande plattform, Hulu. Hulu ägs av mediabolagen NewsCorp och NBC, och har tillgång till ägarnas väldiga programarkiv.

Intel och Yahoo har tagit initiativ till att skapa nya dataprogram som kan visas på TV-skärmen. Tanken är att visa skräddarsydda widgets (små fönster) över bilderna på skärmen som ger information om väder, trafik, TV-program etc.

Under 2009 kommer vi att få se vilken kombination av medier som blir vinnaren. Klart är att gränssnittet mot tittaren kommer att likna en traditionell TV med flera olika fönster av information från olika källor, med den sociala funktionen att kunna kommentera och dela med sig till andra av programmen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Intressant

Inga kommentarer:

Facebook in the Rain, una recensione

Facebook in the Rain by Paola Mastrocola My rating: 2 of 5 stars "Facebook in the Rain" è una è un romanzo, abbastanza breve, c...