fredag 26 mars 2010

Hos public service intet nytt

Annika Ström Melin skriver om Sveriges Radios framgångar men varnar för att SR just nu försöker att sopa undan tidningarna och nya medier som Europaportalen genom sina stora satsningar på webben.

Annika Ström Melin har rätt, det borde finnas en förståelse i public service för problemet. Särskilt nu med den nya styrelsen.

Public service radion har sett framgång på framgång efter att privatradion infördes (relativt sett, SR är en organisation i survival mode). Det är inte så konstigt att statsradion vinner när tyngsta konkurrens heter Morgonzoo med Gert Fylking (ingen ironi).

Privatradion började visa vinster först 2007, efter några få gyllene år med mångfald på 90-talet föll den uppstyrda marknaden ihop som en sufflé och två mäktiga konsortier tog över bolag efter bolag.

Intressant nog pekade finansminister Anders Borg ut utvecklingen redan innan reformerna i sin bok Förmynderiet teori. Om SR fick fortsatt verka på radiomarknaden skulle det bli svårt för nya företag att etablera sig genom att radio innebär höga fasta kostnader. P1 tog utrymmet för samhällsjournalistiken, P2 för den konstmusiken och P4 trängde undan det lokala. Utrymmet fanns att kämpa med P3. Då präglades privatradions sändningar av listor och adult contemporary. Nu förlorar reklamradion marknadsandelar till Spotify. Anders Borg fick nog mer rätt än han önskade.

Frågan är om tidningarna och privatradion kommer tillbaka efter krisen. Annonserna på internet ger inte lika mycket pengar som de på papper

En av de viktigaste konkurrenterna till DN, SvD, SR, Europaportalen och andra medier heter Europeiska kommissionen som annars står för granskning av public service. I alla fall när det gäller europajournalistiken.

New York Times skriver om den svåra situationen för europajournalistiken. Krisen och fallet i annonser och prenumeranter är ett stort problem för alla länders media. Det diplomatiska arbetssätt som EU fungerar efter är svårt att arbeta i. Många medier anser att Europeiska Unionens eget material är fullgod ersättning för egen närvaro. Det ställer frågor kring hur formell och inbäddad europajournalistiken har blivit.

I krisens spår, och i den informella ekonomins frammarsch kan medielandskapet förändras till större centralisering. Lösningen kan vara den Anders Borg föreslog, att lägga ut hela public service uppdraget på entreprenad med tydligare riktlinjer än de som SR får. Det öppnar utrymme för fler att komma in på marknaden även för tyngre och dyrare program. Lärdomen från 90-talet är att friheten att välja, även bör kompletteras med en frihet att skapa.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Intressant

Inga kommentarer:

Den stora kreditfesten : historien om Klarna en recension

Den stora kreditfesten : historien om Klarna by Jonas Malmborg My rating: 3 of 5 stars Boken ger en god inblick i Klarnas historia och ut...