Jag recenserar boken Piraterna- De svenska fildelarna som plundrade Hollywood i Sundsvalls Tidning den 16 februari 2009. Läs mer i artikeln Romantiserat om piraterna.
Förutsättningarna för att skapa och konsumera musik, film, litteratur, journalistik, dataspel och annan intellektuell produktion har förändrats dramatiskt på mindre än tio år. Etablerade branscher går på knäna, samtidigt som alltmer kultur konsumeras. Detta då tekniken för att kopiera och dela material på internet har förbättrats och spridits.
Journalisterna Anders Rydell och Sam Sundberg har skrivit en reportagebok om hur Sverige kom att stå i världens blickfång för fildelningen och piratrörelsen. Det i precis rätt tid till den uppmärksammade rättegången mot Pirate Bay, den svenska nätplatsen för stöd till fildelning världen över.
Läs även andra bloggares åsikter om piraterna, it, internet, böcker, nätaktivism, piratpartiet, pirate bay, politik, upphovsrätt, fildelning
Intressant
Förutsättningarna för att skapa och konsumera musik, film, litteratur, journalistik, dataspel och annan intellektuell produktion har förändrats dramatiskt på mindre än tio år. Etablerade branscher går på knäna, samtidigt som alltmer kultur konsumeras. Detta då tekniken för att kopiera och dela material på internet har förbättrats och spridits.
Journalisterna Anders Rydell och Sam Sundberg har skrivit en reportagebok om hur Sverige kom att stå i världens blickfång för fildelningen och piratrörelsen. Det i precis rätt tid till den uppmärksammade rättegången mot Pirate Bay, den svenska nätplatsen för stöd till fildelning världen över.
Läs även andra bloggares åsikter om piraterna, it, internet, böcker, nätaktivism, piratpartiet, pirate bay, politik, upphovsrätt, fildelning
Intressant
2 kommentarer:
"Etablerade branscher går på knäna..."
Ett påstående som så klart kräver lite uppbackning. Det påstås detta hela tiden, samtidigt har biobranschen sitt bästa år någonsin, t ex.
http://www.voodoofilm.org/nyheter/2009-basta-bioaret-nagonsin-1883.aspx
Tänkvärda siffror på Voodoo film, onekligen. Frågan är om det rör sig bara om svenska filmer, som Voodoo film tar? Finns det andra faktorer som hjälpt till?
Min recension i Sundsvalls Tidning tar upp boken Piraterna, och där finns många andra viktiga frågeställningar med i reportaget.
En sådan fråga är om upphovsrättsdebatten egentligen skymmer större strukturomvandlingar i vissa mediabranscher, eller om debatten för mycket handlat om projektioner från 90-talets mycket stora framgångar?
Skicka en kommentar