Mobile Future i Kista Science Tower, mässan för att förstå vart mobiltelefonen är på väg. Tidigare undrade jag om mobiltelefonen skulle förstärka verkligheten. Kommer det bli så efter 2011?
Det finns skillnader mellan Europa och USA. Här i Europa är Symbian fortfarande vanligt genom Nokias ännu starka ställning. När kommer Nokia att samarbeta med Microsoft?
Ludvig Linge berättade att för tio år sedan var alla datorer desktop. Det lever vi med fortfarande då vi använder samma kvardröjande skrivbordsmetaforer (som papperskorg, filarkiv) nu som då. Nu blir mobiltelefonen det främsta sättet att använda internet på. Det fler sensorer i vår omgivning, mer information har öppet API eller kommer från sociala nätverk. Föremål har blivit mer intelligenta. Den intelligensen kommer att användas för att sända information till mobiltelefonen, där data processas.
Tanken på att molnet kan ge möjligheten till massiv databehandling, oändlig lagringsförmåga (petabytes) och så gott som obegränsad datakraft börjar få praktiska användningar även i mobila tjänster. Kommunikation mellan apparater (M2M) och mellan tjänster (S2S) blir lättare. JayCloud är en tjänst för videoredigering i molnet. En Smartphone är mer än en mobil som kan surfa på nätet. Det administrativa arbetet på många arbetsplatser flyttar ut i molnet och är mobilt.
Mycket sammanfaller tekniskt för en stor förändring, där datorer och telekommunikationer smälter samman till något nytt. Appar, tjänster och nätverk finns. Användarna finns, med en miljard smartphones och beräkningar på att 3,2 miljarder människor kommer använda 3G till år 2015. Mobiltelefonerna kan börja försvinna redan före de sista fasta telefonerna.
Qualcomm demonstrerade möjligheterna med förstärkt verklighet. Demon gick inte som den skulle, men man ska inte ta för stort intryck av en tidig demo på en mässa.
Ett nytt fokus på användbarhet finns hos företagen, även att förekomma användarnas önskemål. Din smartphone ska förstå dig och erbjuda tjänster och information utifrån ditt sammanhang. SIRI visar att mobiler kan tala nästa steg är att de känna, höra och lukta.
Europeiskt Teckenspråkscenter har tagit fram en app för att översätta teckenspråk, både för hörande och mellan de nationella teckenspråken.
Medicinera har tagit fram den virtuella apotekaren Fanny. Receptfria läkemedel får nu säljas i butik men butikerna får inte ge rådgivning. Fanny svarar på frågor via mobilen och visar kartor över vilka butiker som säljer receptfritt. Hur långt kan rådgivningen tas i framtiden? Kommer den nagga farmaceuternas roll än mer i kanten?
April System Design har tagit fram Dynapass, ett SMS-system för lösenord vid inloggning där en del är unik för varje tillfälle.
Hur ska utvecklingen bekostas? Henric Ehrenblad från reklamförmedlaren Widespace berättar att hälften av svenskarna redan är ute på mobila nätet, varför har det då bara 0,7 procent av annonsmarknaden? Handeln har svårt att köpa hårdvaran och integrera mobiltjänsterna i sin försäljning. Starka varumärken kan ta betalt för sina appar, men en av fyra nedladdade appar används bara en gång. Kvaliteten måste höjas och kunder få tydligare nytta för att annonsfinansiering ska fungera.
Säkerheten fick inte tillräckligt med utrymme. Om det är många föremål som ska kommunicera så måste den byggas in från början och det måste klargöras bättre vem som ansvarar för informationen som går upp i molnet.
Läs även andra bloggares åsikter om mobil, smartphone, telefon, teknik, forskning, säkerhet, molnet, internet, samhälle, ekonomi
Intressant
Det finns skillnader mellan Europa och USA. Här i Europa är Symbian fortfarande vanligt genom Nokias ännu starka ställning. När kommer Nokia att samarbeta med Microsoft?
Ludvig Linge berättade att för tio år sedan var alla datorer desktop. Det lever vi med fortfarande då vi använder samma kvardröjande skrivbordsmetaforer (som papperskorg, filarkiv) nu som då. Nu blir mobiltelefonen det främsta sättet att använda internet på. Det fler sensorer i vår omgivning, mer information har öppet API eller kommer från sociala nätverk. Föremål har blivit mer intelligenta. Den intelligensen kommer att användas för att sända information till mobiltelefonen, där data processas.
Tanken på att molnet kan ge möjligheten till massiv databehandling, oändlig lagringsförmåga (petabytes) och så gott som obegränsad datakraft börjar få praktiska användningar även i mobila tjänster. Kommunikation mellan apparater (M2M) och mellan tjänster (S2S) blir lättare. JayCloud är en tjänst för videoredigering i molnet. En Smartphone är mer än en mobil som kan surfa på nätet. Det administrativa arbetet på många arbetsplatser flyttar ut i molnet och är mobilt.
Mycket sammanfaller tekniskt för en stor förändring, där datorer och telekommunikationer smälter samman till något nytt. Appar, tjänster och nätverk finns. Användarna finns, med en miljard smartphones och beräkningar på att 3,2 miljarder människor kommer använda 3G till år 2015. Mobiltelefonerna kan börja försvinna redan före de sista fasta telefonerna.
Qualcomm demonstrerade möjligheterna med förstärkt verklighet. Demon gick inte som den skulle, men man ska inte ta för stort intryck av en tidig demo på en mässa.
Ett nytt fokus på användbarhet finns hos företagen, även att förekomma användarnas önskemål. Din smartphone ska förstå dig och erbjuda tjänster och information utifrån ditt sammanhang. SIRI visar att mobiler kan tala nästa steg är att de känna, höra och lukta.
Europeiskt Teckenspråkscenter har tagit fram en app för att översätta teckenspråk, både för hörande och mellan de nationella teckenspråken.
Medicinera har tagit fram den virtuella apotekaren Fanny. Receptfria läkemedel får nu säljas i butik men butikerna får inte ge rådgivning. Fanny svarar på frågor via mobilen och visar kartor över vilka butiker som säljer receptfritt. Hur långt kan rådgivningen tas i framtiden? Kommer den nagga farmaceuternas roll än mer i kanten?
April System Design har tagit fram Dynapass, ett SMS-system för lösenord vid inloggning där en del är unik för varje tillfälle.
Hur ska utvecklingen bekostas? Henric Ehrenblad från reklamförmedlaren Widespace berättar att hälften av svenskarna redan är ute på mobila nätet, varför har det då bara 0,7 procent av annonsmarknaden? Handeln har svårt att köpa hårdvaran och integrera mobiltjänsterna i sin försäljning. Starka varumärken kan ta betalt för sina appar, men en av fyra nedladdade appar används bara en gång. Kvaliteten måste höjas och kunder få tydligare nytta för att annonsfinansiering ska fungera.
Säkerheten fick inte tillräckligt med utrymme. Om det är många föremål som ska kommunicera så måste den byggas in från början och det måste klargöras bättre vem som ansvarar för informationen som går upp i molnet.
Läs även andra bloggares åsikter om mobil, smartphone, telefon, teknik, forskning, säkerhet, molnet, internet, samhälle, ekonomi
Intressant