Journalisten Andreas Ekströms Google-koden är den första boken på svenska om det hemlighetsfulla företaget. Han blev känd ifjol som kritiker av företagets inflytande. Den kritik han framförde var inte så hård, men Google är så älskat av många att han fick kraftiga reaktioner till företagets försvar.
Google har på kort tid påverkat de flestas liv. Företaget står för kanske 90 procent av alla svenska nätsökningar. De har fotograferat varje gata i världen. De sköter mångas mejl, privata bilder, filmer, kalendrar, webbsurfande, annonsering, blogg- och nyhetsläsande och telefoni. Alla dessa uppgifter vävs samman till en sökbar helhet. Företagets namn har kommit in vardagsspråket, med verbet ”att googla”. Ändå vet vi mycket lite om detta världsomspännande företag som bara funnits i elva år. Vad kommer att hända med integriteten, politiken, sjukvården, kulturen, medierna och vårt samhälle när allt innehåll kopplas samman av Google?
Ekström besöker det mytomspunna högkvarteret Googleplex, Stanforduniversitetet där allt började och ett biståndsprojekt i Kamerun för att kartlägga spridningen av smittsamma sjukdomar. Han intervjuar både anställda och kritiker av företaget. Tyvärr får han inte en intervju med företagets skygga grundare, Larry Page och Sergej Brin.
Lyckas Andreas Ekström att knäcka Google-koden? Inte riktigt, det saknas bitar, men han lyckas lägga så mycket av pusslet att det syns vad bilden föreställer.
Vad som framkommer är bilden av ett företag med rötter i IT-bubblans tid. Det är ett ingenjörsdrivet företag som etablerat sig på kort tid. Personalförmånerna är bra, och företagskulturen är informell, men det verkar inte väsenskilt från resten av branschen.
Ekström har rätt om att det är missvisande att tala om goda eller onda företag på Googles globala skala. Företagets affärsidé och rykte är beroende av det fria flödet av data och information, och att dess tjänster är tillförlitiga. Användarna förväntar sig inte bara att deras data skall vara säkra. Varje gång de går in på en av Googles plattformsbaserade tjänster, förväntar de sig att ha allt klart och att tjänsten fungerar snabbt och pålitligt. Om denna öppenhet hotas eller hindras, betyder det slutet för Google.
Öppenheten är en styrka och svaghet, och förklarar förhållandet mellan den ofta feltolkade relationen mellan företagets predikande av öppenhet och dess affärsmodell. Deras tjänster kan göra mycket gott, som att göra hela världens litteratur gratis tillgänglig, och samtidigt medföra svåra omställningar som att sopa bort grunden för förlagsbranschen.
Reportageboken är lättläst, och ger en välbehövlig granskning av ett av världens idag mest omtalade företag från en svensk horisont.
Läs även andra bloggares åsikter om google, google-koden, sökmotor, kina, andreas ekström, böcker, internet, microsoft, facebook, twitter, politik, ekonomi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar