Jag skriver om virtuella världar i artikeln Härifrån till gränslösheten för bilagan till 25-års jubileumet för Computer Sweden den 4 juni 2008 tillsammans med Alexander Sanchez.
Computer Sweden önskade en framsyn över de virtuella världarna år 2033. Här är en försiktigt framåtblick.
2033 är samvaron i de virtuella världarna mer omfattande än någonsin. Det som öppnade för det var utformandet av utvecklingsplattformar som Croquet. Samma avatar kunde överföras till nya världar och behålla sina egenskaper och tillgångar.
Läs även andra bloggares åsikter om virtuella världar, second life, politik, teknik, internet, samhälle, framtid
2 kommentarer:
Jag hoppas det inte dröjer till 2033, utan blir verklighet inom 3-5 år. Zonja Capalini har varit något av en pionjär att koppla ihop sina simmar i Second Life med sina simmar i OpenSim. Hon skriver också om det hon kallar hypergrid, dvs. många OpenSim kombinerade i en grid.
Tack för tipset om Zonja. Virtuella världar har egenskapen att de är tar mer ansträngning och uppmärksamhet att engagera sig i. Där är det viktigt att ha en gemensam plattform, men frågan är hur mycket de sociala medierna vill släppa ut sina användare? Kan man logga på med sitt Second Life konto t.ex.?
Skicka en kommentar