Jag skriver Tillåt reklam riktad direkt till patienten i Dagens Industri den 12 maj 2005.
Företaget Bringwell har dragit apoteksmonopolet inför EG-domstolen, och vid seger är det sannolikt att receptfria läkemedel kommer att säljas i vanliga affärer redan 2005. Det är välkommet. Sveriges läkemedelsförsäljning har inte fungerat bra.
Förra våren rullades en skandal upp, då det visade sig finnas en gråzon mellan läkare och läkemedelsföretag, med presenter, bjudresor och ersättningar för att få läkarna att skriva ut företagens läkemedel.
Gråzonen finns då försäljningen och marknadsföringen av läkemedel är oerhört reglerad i Sverige. Fördyrande lobbying mot läkare, apoteksbyråkrater och politiker är det som företagen måste ta till för att de inte får vända sig till sin riktiga kund, patienten.
Förbudet sägs värna säkerheten, då patienterna inte antas kunna välja själva. Varför kan vi välja mat, pensioner och receptfria läkemedel med hjälp av reklam? Patienterna är numera kunnigare – dagens internetpatienter kräver att få styra sin egen hälsa.
Apoteket tänker genom ett helägt bolag, Adara, ta upp konkurrensen med vanliga dagligvarubutiker när de mister monopolet. Borde inte Apoteket inrikta sig på sin egentliga uppgift i stället för att sälja schampo?
Rädslan är stor att fri marknadsföring av läkemedel samt kunniga patienter skulle öka kostnaderna för vården. När utvecklingen går framåt, och alla vill ta del av den, då stiger också kostnaderna.
I den enögda jakten på att skära kostnader, tänker man inte på att medicinerna faktiskt botar och räddar liv. Synliggör dessa vinster i stället för att bara fokusera på kostnader. Ett bra steg på vägen är att avskaffa Apotekets monopol på receptfria läkemedel, men det bör också följas av fri marknadsföring.
Läs även andra bloggares åsikter om läkemedel, reklam, medicin, eg-domstolen, apotek, politik, förbud, information
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar