Jag skriver artikeln E-handel underutvecklad men ökar i Sverige i Computer Sweden den 15 maj 2006.
E-handeln är underutvecklad i Europa, även om den ökar i Sverige. Endast enstaka européer använder de möjligheter som e-handel erbjuder.
En viktig orsak till detta är att konsumenterna fortfarande är oroliga att använda e-handel. Hela 25 procent av de europeiska konsumenterna förlitar sig inte på själva mediet.
Detta var några av de viktigaste resultaten från en Eurobarometer som EU- kommissionen publicerade för en tid sedan.
Förvisso beror delvis de låga siffrorna, särskilt när man jämför med USA, på att inte alla har tillgång till datorer i lika hög grad eller fortfarande föredrar att handla i butiker.
Dock spelar förtroendet, särskilt när det gäller betalningar och information online, ändå en stor roll. Det skulle kunna förbättras hos konsumenterna.
Läs även andra bloggares åsikter om marknader, ekonomi, eu, e-handel, säkerhet, hacker, samhälle, svensk handel, internet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar