onsdag 24 oktober 2012

Newsweek gick bort före nedläggningen

Veckotidningen Newsweek kommer inte längre ut på papper efter den 31 december. Det blir istället mer arbete med sajten The Daily Beast som blivit Newsweek digitala utgåva.

Skälet är dels mediernas kommersialisering och dels problematiken kring den krisande affärsmodellen. Fast ännu ett skäl tror jag är att Newsweek tog sin publik för givet. John Podhoretz skrev om det år 2009 när Newsweek skulle gå igenom en av många ödesdigra förändringar.

Det är tyckandet som har tagit över. Förvånansvärt mycket så kallat seriösa medier har gått in på att försöka nå ut till större publik genom att göra sig roligare och försöka få in karaktärer anpassade till ett demografiskt segment. Framför allt har tyckandet spridit ut sig. Det är vanskligt, i alla fall om medierna vill kvar sin publik. Det finns definitivt fler frågor inom politik, kultur, vetenskap etc. som läsaren får intrycket att mediet redan har tagit ställning, som Podhoretz exemplifierar med hur Newsweek omfamnade Obama.

I dag uppfattar läsarna det tydligare i medielandskapet, för de har mer att jämföra med. En dagstidning eller ett veckomagasin måste kanske inte alltid konformera till läsarens åsikt, men måste kunna föra en övertygande bevakning.

Opinionsmedia har alltid varit små. Podhoretz talar om The Economist, men konstaterar att det är en mycket mindre publik. En mer köpstark publik, men mindre. The Economist tog sedan länge över den seriösa publiken, och där har inte Newsweek kunnat konkurrera med tyckande.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Intressant