Marta Sandén skriver om filmen Avatar och bruket av 3D och hur dataspelen har skapat upp ett nytt sätt att tänka för program som används i näringsliv och förvaltning. Särskilt kritiserar hon Per Gudmundsson i Svenska Dagbladet, som besvarats av Dataspelsbranschen. Hon ger exempel från Medeltidsmuséets 3D bild av Stockholm.
Spännande, fast de mest kraftfulla bruken av är det en bit kvar till, och kanske att debatten kring dataspelen också visar att nyttan från nyttospelen blir annorlunda än vad organisationer tidigare är vana vid. Reaktionerna är inte bara ett rop på att "det var bättre förr". Dataspelens sätt att tänka är annorlunda, och de lekande tankarna finns inte riktigt i dagens organisationer. Det är en tid kvar innan nya medarbetare passar ihop ny programvara med arbetssättet. Då kan nyttan frigöras.
Läs även andra bloggares åsikter om dataspel, marta sandén, dataspelsbranschen, avatar, 3D, visualisering, augmented reality, per gudmundsson, arbetsliv
Intressant
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Google Gemini - the innovator's dilemma?
Det var många som reagerade på Googles AI Gemini. I sitt försök att korrigera tidigare bias i sökmotorn har Google fått kritik för att ha gå...
-
In a techpanic, the technology is often described in an imagined future, and not in the first versions available to the inventor, engineers ...
-
Den 3 maj 1469 föddes Niccolò di Bernardo dei Machiavelli, en man som blivit en symbol för anpassligheten till furstemakten eller dess br...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar