Jag ser på Pär Henriksson från Moderaterna och Karin Pettersson från socialdemokraterna tala om sociala medier i valrörelsen på SVT Gomorron Sverige. De kommer överrens om att sociala medier bara är en del av valkampanjen.
Det får mig att tänka på en diskussion jag hade med Mary om valkampanjer och att våga släppa taget om valrörelsen. Jan Kallberg tipsar om ett steg till, genom rapporteringen i Washington Post om hur den konservativa rörelsen svarat på Barack Obama och hans användning av sociala medier.
Det jag själv märkte i Washington i en intervju med Anders Mildner, och vad Anders Edwardsson skrev om den amerikanska konservativa folkrörelsen i Svensk Tidskrift.
Det är kanske skillnaden. Den konservativa rörelsen handlar inte som den gamla Obamarörelsen om vad folk skall göra för att stödja en kandidat. De använder de sociala medierna för att skapa upp ett organiskt maskeri på nätet, då tas det upp fler frågor och valrörelsen blir självdrivande istället för att vara parti och kandidatfokuserad. Det gör stödet starkare och mer hållbart. Demokraterna som parti kunde inte dra nytta av Barack Obama, och nu har Obamas rörelse inte samma driv för den var fokuserad på att vinna valdagen. Men det finns ju en dag efter installationstalet också.
Läs även andra bloggares åsikter om politik, sociala medier, republikanerna, demokraterna, val 2010, moderaterna, socialdemokraterna
Intressant
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar